dijous, 22 d’octubre del 2015

Les botigues-museu de Salàs de Pallars

Botigues - museu de Salàs de Pallars
En Sisco explica l'evolució de la llet a la botiga d'Ultramarino&Coloniales

A pocs quilòmetres de Tremp, vora el pantà de Sant Antoni, hi trobem Salàs de Pallars, un poblet que encara manté l'encant d'un esplendorós passat i que havia estat habitat per més de mil persones i ara en té unes 300. Lloc on s'hi celebrava des del segle XIV una de les fires de bestiar de peu rodó més importants del Pirineu català i per on encara es pot passejar pels porxos medievals, voltes i cases de pedra que ens transporten al passat.


Barberia
Però si el que volem és envoltar-nos d'una atmosfera de principis del segle XX el que haurem de fer és endinsar-nos a les botigues de Salàs o Centre d'Interpretació de l'Antic Comerç (CIAC), un projecte ideat pel salassenc Francesc Farràs (el Sisco) avui un professor de socials jubilat, a través del qual s'han reproduït antics comerços replens d'objectes majoritàriament del primer quart de segle que ha anat recol·lectant durant anys.

A mode de museu ens podem introduir en el la vida quotidiana dels nostres avis o rebesavis per entendre com anaven a comprar, a afaitar-se, a comprar un medicament o a prendre una copa.

Actualment hi ha sis espais visitables: la botiga de queviures "Ultramarinos & Coloniales", la farmàcia, l'estanc, la barberia, la taverna o "Cafe Salon" i la merceria, que ha estat l'última incorporació al conjunt.

Llustre i píldoras del Dr. Ayer
El Siscu o en Ramon fan una magnífica visita guiada per aquests establiments recreats que conserven mobiliari, cartelleria i productes originals, on fins i tot en trobarem alguns que encara avui es venen però que han canviat completament el seu packaging o el material: la Gillete, el Trinaranjus, el caldo Gallina Blanca, una ampolla de Baron Dandy, unes galetes que es venen a la farmàcia perquè són un "regenerador de la sanura y tónico de los nervios", un pot de Phoscao, capses de llumins, un antic futbolí, un cartell de Norit, una capsa de Laxen Busto, les "píldoras catárticas del Dr. Ayer", publicitat d'anís del Mono, i d'anís del Tigre fent-li la competència, i d'Anís Infernal desmarcant-se'n i qualificant-se de "El peor del mundo"...

No acabaríem mai de mirar la quantitat d'objectes que contenen les botigues i els detalls que s'hi poden trobar. 

Tot plegat digne d'estudi, més enllà de la sociologia i la història de la publicitat i el màrqueting, la visita ens farà reflexionar, a través dels productes, de l'evolució que han tingut els avenços de la tecnologia i del canvi de la societat. Coses com els anuncis de tabac o de les begudes alcohòliques venudes com una cosa saludable avui serien impensables. També veurem com les marques han hagut d'adaptar-se als canvis segons el context de cada moment, això és pal·lès en els productes previs a la dictadura i els que surten després.

Les botigues de Salàs, amb objectes i cartelleria que van des de finals del segle XIX i finals del franquisme, formen part del projecte Boer, basat en la recuperació i valorització del ric patrimoni cultural, arquitectònic i etnològic de la la vila que pretén dinamitzar l’economia local i generar ocupació.

Per visitar les botigues de Salàs us heu d'adreçar a:

CIAC
C/ de les Escoles, 2
25693 Salàs de Pallars
Tel. 973 676 266
http://salas.cat/boer
ciac@salas.cat

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada